lördag 10 augusti 2013

Nutritionslära

Jag blir mer och mer intresserad av näringslära och hur våra kroppar fungerar. Jag läser och forskar på nätet, sållar bort vissa saker och tar in vissa och försöker bilda min egen tro och uppfattning.
Det är ju egentligen en hel vetenskap om hur allt hänger ihop, kroppens omsättning, sambandet mellan kost och träning, behovet av alla de olika näringsämnena.
Men samtidigt ganska enkelt om man tänker efter.
Vill du gå ner i vikt - ät färre kalorier av bra råvaror och träna mer
Vill du behålla din vikt, men bli i lite bättre form - ät bra råvaror och träna
Vill du gå upp i vikt - ät bra råvaror och styrketräna

Nu har jag ju kört igång en tävling som går ut på att vinnaren är den som tappat mest i vikt, procentuellt från sin startvikt.
Egentligen så är jag ju av uppfattningen att vikten bara är en siffra (ibland en otäck siffra) och att det viktiga är andelen kroppsfett och muskler.
Men jag hoppas att "Fettfajten" är en bra start på nånting bättre! Att det ska fungera som en kickstart på ett livslångt projekt att hålla kroppen i fint skick.
Att hitta balansen mellan kost och träning som man kan och vill fortsätta hålla och att ändå kunna unna sig en del gott ibland.
Att lära sig tycka om sin kropp och ta hand om den på bästa sätt.

Jag tror ju inte på snabba fix och alla dessa olika dieter, det tror jag ingen gör innerst inne. Det finns säkert några få som lyckas att hålla vikten efter dieten, som börjar äta "rätt" och sunt när dieten är slut.
Dock är nog sanningen den att de flesta som går på diet (bantar) slutar för att dom inte orkar mer vare sig psykiskt  eller fysiskt.
Vad som händer när man äter för lite är att kroppen tror att den måste spara på energin eftersom den får för lite och därmed drar ner på omsättningen. Då förbränner den istället av den energin som är snabbare dvs proteinet i musklerna. Man blir tröttare och mer orkeslös.
Alltså -  styrketräning och för lite kalorier p g a att man vill gå ner i vikt och vad man tror fettförbränna...ger mindre muskler...vilket ger att man fortfarande är fet och dessutom svag!
Men det är klart, vill man "bara" gå ner i vikt så funkar det ju ett tag!

I slutänden handlar det ju ändå om att kalorierna avgör om du går upp eller ner i vikt, men vikten av bra kalorier är viktig!

Förhållandet mellan muskler och fett kan vi påverka av typen av mat vi stoppar i oss.
Det är den vetenskapen jag tycker är lite krånglig, eftersom man inte kan säga att kalorier är kalorier oavsett vad du äter. Jag kan såklart äta 2000kcal om dagen som består av socker och fett istället för att äta samma antal kcal av en bra sammansättning av proteiner, fibrer, vitaminer, kolhydrater, fett osv i form av bra råvaror.
Men jag tror inte att kroppen eller knoppen heller för den delen kommer att må så bra av det första alternativet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar