måndag 11 mars 2013

"Invägning" 7 februari 2013

Den här dagen var startskottet för min nya livsstil.
Jag vill gärna påpeka att jag inte ser detta som att jag "bantar" eller följer någon "diet". Jag vill helt enkelt bryta gamla vanor och ändra mitt tänk och min syn på kost och träning.

Denna dagen ställde jag mig på vågen på Hedesunda gym, den sa att jag vägde 95,7kg och att min fysiologiska ålder var 51 år (min riktiga ålder är 36år), den berättade hur många kilo muskler jag bär på och hur många kilo fett.
Mitt midjemått var 99cm!
Jag måste kolla vad övriga mått och hur mycket muskler och fett vägde för det har jag inte i huvudet just nu.

Eftersom jag inte började blogga förrän nu...ca 1månad senare ska jag berätta vad jag vägde vid 2a vägningen.
Lördagen den 2 mars, klev jag på vågen andra gången, då vägde jag 92,8kg och mitt midjemått var 92cm. Dvs -2.9kg och -7cm i midjan, tyvärr kände jag mig inte speciellt nöjd med det då jag tappat i muskler och inte fett.
Det ska jag försöka ändra på till nästa gång.
Jag har styrketränat 5dagar i veckan och sprungit på löpbandet en kvart före träning och en kvart efter.

Mitt första och i dagsläget STÖRSTA framsteg är att jag i lördags sprang 2km i sträck, det har jag aldrig klarat innan!
Jag brukar köra uppvärmning 5minuter i 6,5km/tim därefter jogga 3minuter 8,5km/tim, gå 2min 6,5km/tim, jogga 2min 8,5km/tim osv osv.
Jag har liksom inte "vågat" testa hur länge jag orkar jogga i "ett sprut". Jag svettas som en tok och man tror att alla tittar på en och ser hur taskig kondition man har. Men i lördags struntade jag i mina nojjor!
Det gick ju hur bra som helst!

Hur som helst tänker jag "hänga ut mig" riktigt ordenligt i den här bloggen, med närgångna bilder och vikten har jag ju redan skrivit.
Det krävs en hel del mod av mig att göra det här offenligt, men det för höra till processen så att säga.
Förhoppningsvis blir det också en slags sporre för min egen del att fortsätta kämpa!

Följer ni med på min avslöjande viktresa?

Bilder från idag 2013-03-11



6 kommentarer:

  1. Så motiverande att läsa dina ord Maria! Jag kör väl i princip samma väg som du förutom att du sköter allt bättre ;) Här har det fuskats alldeles för mycket pga dålig karaktär och sjukdomar.. Dålig ursäkt, ja må så vara.
    Nu får det banne mig vara nog! Jag sätter ner foten för jag gör detta för MIG själv och ingen annan! Jo för barnen så klart!

    Heja på dig! Ser fram emot att se fler resultat. Ska också ta mig modet att fota mer. Kanske till en början enbart för mig själv. Har ju faktiskt införskaffat stativ och fjärrkontroll till kameran så inga ursäkter nu! ;)
    Kanske ses på torsdag på gymmet?

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Bettan!! Det är verkligen roligt att läsa!
      Jag fuskar också, på lördagarna, då trycker jag i mig det mesta som kommer i min väg :) Men jag hoppas det ska gå ändå.
      Jag ska dit på torsdag, hoppas vi ses!
      Kram till dig

      Radera
  2. Fanken vad bra, håller också på å ändrar livsstil, dock har jag Grrrrrrrisad i 4 dagar nu under min semester i England, både chocklad, ost, kex, kaka, paj cider glass och ja säkert annat också.. men nu är jag hemma , nya tag.. har inte tillåtit mig något ekstra på lördagar, så jag tog alla lördagar i rad nu. stå på dig, sätt REALISTISKA mål..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes! Nu kör vi så det ryker! Är lite avis på er som varit på Crufts.

      Radera
  3. Starkt av dig Maria! Det kommer gå jättebra för dig. Kände inspiration och hakar på dig. Man mår så mycket bättre på alla sätt efteråt . Lite jävlaranamma så.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK!! Härligt, men du är väl redan hurtig du! Jävlaranamma finns det gott om :)

      Radera